
Sir Lewis Hamilton rikkoo jatkuvasti ennätyksiä ja luo niitä uuteen uskoon. Ensimmäinen kuski, joka on johtanut 150 kisassa, eniten voittoja yhdellä radalla ja paalupaikka ennätys (90). Siinä vain muutama Hamiltonin rikkomista ennätyksistä.
Uusimpana Hamilton rikkoi Michael Schumacherin hallussa pitämän ennätyksen eniten johdossa olleiden kierroksien määrässä heti kauden 2021 avauskilpailussa Bahrainissa. Vertailu esimerkiksi Schumacheriin on todella vaikeaa, olihan formulat tuolloin aivan erilainen sarja. Onko Hamilton todella taidoillaan kaikkien aikojen paras kuljettaja, vai onko tuota menestystä siivittänyt vain hyvä tuuri sekä ylivoimainen auto?
Hamilton teki debyyttinsä jo vuonna 2007 McLarenilla, jonka moottorivalmistaja oli yllättäen Mercedes. Jo toisella kaudellaan vuonna 2008 Hamilton nappasi ensimmäisen mestaruutensa. Tuota saavutusta voi pitää todella isona, mutta Hamiltonin dominanssi alkoi vasta 2010-luvun puolessa välissä, kun Hamilton hyppäsi Mercedeksen rattiin vuonna 2014. Mercedes on dominoinut koko F1-sarjaa tuosta vuodesta lähtien, voittaen sekä valmistajien että kuljettajien mestaruudet joka vuosi aina tähän vuoteen asti. Noista mestaruuksista Hamiltonilla on seitsemän. Vuonna 2016 Hamilton kävi tiukan taistelun mestaruudesta tallikaverinsa Nico Rosbergin kanssa. Tuo kausi päättyi Rosbergin mestaruuteen. Mielestäni juuri Rosberg on osannut tuoda Hamiltonin heikkoudet parhaiten esiin. Hamiltonin kohdalla heikkoudet kohdistuvatkin henkiselle puolelle.
Monesti on puhuttu siitä, että Mercedeksen auto on isoin syy Hamiltonin suorituksiin ja ylivoimaan. Toki hyvällä autolla pärjää, mutta formulat on kuitenkin ajokisa, missä tarvitaan hyviä ajotaitoja. Mercedeksen auto on avittanut Hamiltonin suorituksia paljon, mutta Hamilton on mielestäni esimerkiksi yksi koko sarjan parhaista kuskeista sadekelillä. Enemmänkin kyse on mielestäni siitä, että haastajia ei ole lähellä. Muiden autojen taso ei ole ollut lähivuosina lähelläkään Mercedeksen suorituskykyä, joten Hamiltonilla on ollut suhteellisen helppo tehtävä Mercedeksen ratissa ohjata auto maaliin ensimmäisenä ja samalla takoa uusia ennätyksiä. Poikkeuksena tietenkin tekniset murheet, joita toki sattuu joka vuosi jokaiselle kuljettajalle, mutta jotenkin Hamilton on välttynyt suurimmaksi osaksi myös sellaisilta. Tuntuu kuin epäonni kiertelisi Hamiltonia aivan uskomattomalla tavalla. Välillä jopa tuntuu, että kisaa pelataan Hamiltonin pussiin, koska hänestä halutaan tehdä kaikkien aikojen paras kuski ja keulakuva sarjalle.
Vaikka Mercedes on hallinnut sarjaa jo monen vuoden ajan, ei Hamiltonin ole tarvinnut pelätä Rosbergin yhtä kautta lukuunottamatta edes tallikaveriaan. Mercedekselle vuonna 2017 siirtynyt Valtteri Bottas ei ole pystynyt vielä haastamaan Hamiltonia tosissaan kertaakaan mestaruustaistossa. Vuonna 2007 taas Heikki Kovalaisesta ei löytynyt haastajaa Hamiltonille. Hamilton on ollut selvä ykköskuski jo monen vuoden ajan, eikä hänen ole näin tarvinnut miettiä kisoissa liikaa ylimääräistä. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten Hamilton suoriutuisi jonkun muun tallin ratissa, jolloin olisi mahdollisuus tarkastella brittiläisen otteita eri kantilta.
Tälle kaudelle Hamiltonille löytyy ainakin yksi haastaja, toivottavasti kaksi. Mercedeksen kilpailukykyinen auto tarjoaa jälleen kerran Hamiltonille mahdollisuuden napata mestaruus itselleen, mutta moneen edellisvuoteen verrattuna paine Hamiltonin takana, mutta nyt myös rinnalla on kova Max Verstappenin luomana. Mielestäni on upeaa nähdä pitkästä aikaa kamppailua kärkisijoista kahden kuljettajan välillä, mitään ottamatta pois Valtteri Bottaksen hyvistä suorituksista, niitä nyt vain on liian vähän. Jos Hamilton kestää paineet samalla tavalla kuin ensimmäisessä kisassa ja pystyy kairaamaan jo kahdeksannen maailmanmestaruutensa, olen valmis pitämään Lewis Hamiltonia kaikkien aikojen kuljettajana modernin ajan Formula ykkösissä. Ja niin, tuo mahdollinen kahdeksas mestaruus olisi jälleen uusi ennätys.
Kansikuva (KUVA:flickr)