Postin lakko jatkuu. Sunnuntain sovitteluissa ei löydetty ratkaisua, joten sovittelut jatkuvat maanantaina 18.11.2019 Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU kertoo tiedotteessaan.

Postin toimituksissa on viivästyksiä, mikä vaikuttaa esimerkiksi paperilaskuihin. Lakon takia myöhästyneiden laskujen vastuunkantajataho jää epäselväksi.

“Olen neuvotteluissa, en osaa ottaa kantaa kyseessä olevaan asiaan”, sanoo Postin valtakunnallisen jakelun pääluottamusmies Satu Ollikainen.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustolta löytyy kuitenkin ohjeita laskujen maksamiseen Postin lakon aikana.

“Jos yrityksen ja kuluttajan välinen laskutus perustuu postitse tulevaan paperilaskuun ja laskun saapuessa eräpäivä on mennyt, ei kuluttajalta voi vaatia viivästysseuraamuksia. Elinkeinonharjoittaja ei voi yksipuolisesti siirtää laskutusta paperilaskusta sähköiseksi, esimerkiksi sähköpostilaskuksi, vaikka olisit antanut sähköpostiosoitteesi elinkeinonharjoittajalle esimerkiksi markkinointisuostumuksen yhteydessä.


Jos lasku tulee lakon jälkeen niin myöhässä, ettei maksaminen ajoissa onnistu, ole yhteydessä laskun lähettäjään. Tällaisessa poikkeustilanteessa yritysten tulisi huolehtia siitä, että sinulle jää kohtuullisesti maksuaikaa. Voit itsekin olla yhteydessä niihin tahoihin, joilta odottelet paperilaskua, mutta laskua ei ole vielä tullut. Jos saat aiheettomia viivästysseuraamuksia tai perintäkuluja, niistä kannattaa reklamoida.


Koska lakon uhka on ollut jo pitkään tiedossa, yrityksillä on ollut aikaa varautua siihen. Tarpeettomien ja perusteettomien viivästysseuraamusten ja perintäkulujen vaatiminen kuluttajalta on sopimatonta menettelyä ja vastoin hyvää perintätapaa” , KKV:n tiedotteessa kerrotaan.