Laura Friman tunnetaan tuotteliaana toimittajana, joka on kirjoittanut juttuja jo miltei parin vuosikymmenen ajan Helsingin Sanomien Nyt-liitteestä Trendiin ja Ylen verkkosivuista Pirkka-lehteen. Radio Helsingin aamuohjelman juontajaksi hän päätyi vuonna 2017 täysin suunnittelematta.

“Olin tehnyt Trendi-lehdelle isoa henkilöjuttua Radio Helsingin sisältöjohtaja Maria Veitolasta. Haastattelujen aikana meillä synkkasi mainiosti, ja kun silloiset aamujuontajat väistyivät tehtävästään, Maria pyysi minua radioon töihin.”

Ehdotus vaati esiintymistä jännittävältä Frimanilta pientä hauduttelua. Lopulta hän kuitenkin päätti tarttua haasteeseen, ja muutamaa demoa myöhemmin Lauralle oli löytynyt tismalleen oikea juontopari, Jani Nivala.

“Haluan ajatella sen menneen nimenomaan näin, että juuri minulle etsittiin juontoparia eikä toisin päin”, Friman virnistää.

Kirjoittavan toimittajan uran outo sivujuonne

Toimittajan ura oli Frimanille päivänselvä suunta jo lapsesta saakka. Nuoruusiän valinnat tuntuivat luontevilta askelmilta tällä polulla: luovan kirjoittamisen kerho, toimiminen lehtien avustajana, työharjoittelu ja myöhemmin jopa oma kolumni paikallislehdessä.

“Sitä en kyllä ymmärrä, miksi sitten hakeuduin opiskelemaan englantilaista filologiaa Helsingin yliopistoon”, hän pyörittelee päätään.

Sittemmin Friman on kokeillut siipiään myös television puolella. Se ei kuitenkaan tuntunut omalta.

“Tykkään siitä, miten radio on tekijän mediana ikään kuin kirjoitetun sisällön ja tv-esiintymisen puolivälissä: studiossa piilotellessaan voi kuvitella puhuvansa ilman yleisöä pelkille seinille”, hän pohdiskelee.

Friman ei edelleenkään pidä itseään varsinaisesti radiojuontajana.

“Ajattelen yhä olevani ensisijaisesti kirjoittava toimittaja, jonka uralla radiotyö on jokin outo sivujuonne”, hän sanoo ja jatkaa käyttävänsä radiolähetyksissäkin aina käsin kirjoitettua suunnitelmarunkoa: 

“Jäsennän ajatuksiani pääosin kirjoittamalla.”

Sivistynyt, sosiaalinen ja sanavalmis

Laura Friman tekee iltapäiväohjelmaansa ilman tuottajan tausta-apua.

Friman pitää yleissivistystä radiotoimittajan tärkeimpänä ominaisuutena.

“Vaikka puhuisi Temptation Islandista, yleissivistyksen puutteen kuulee kyllä oitis”, Friman napauttaa.

“Akateemisen koulutuksen merkitystä ei myöskään voi vähätellä tiedon käsittelemisen ja mietteidensä erittelemisen suhteen.”

Sekä kanava että formaatti säätelevät luonnollisesti muiden juontajan ominaisuuksien merkitystä: onko lähetys suora vai nauhoitetaanko ohjelma etukäteen, osuuko lähetysaika prime timeen vai yön hiljaisimmille tunneille… 

“Suorassa lähetyksessä sosiaalisuus ja sanavalmius ovat selviä etuja: koska tahansa voi sattua mitä tahansa, eivätkä juontajan pasmat silti saa mennä sekaisin.”

Kengät pois ja biisi soimaan

Friman on oppinut radiojuontamista hihansa käärimällä. Parhaat käytännön ohjeet radion tekemiseen ovat tulleet kollegoilta.

“Ensimmäisenä radiotyöpäivänäni Jani Nivala kehotti minua riisumaan kengät aina studioon tullessani, jotta maadoittuisin paremmin ja tuntisin oloni kotoisaksi”, Friman nauraa.

“Ja Njassa aina sanoo, että jos ei ole mitään sanottavaa, laita soimaan kaksi biisiä perättäin.”

Radio Helsingin studio Punavuoressa on musadiggarin pyhättö.

Yksityishenkilö, mediapersoona vai molemmat?

Moni mediassa työskentelevä pitää oman julkisuuskuvansa tiukoissa raameissa ja annostelee tietoja henkilökohtaisesta elämästään kitsaasti. Friman on valinnut toisin: hän antaa itsestään julkisuudessa ja etenkin sosiaalisessa mediassa sangen välittömän ja helposti lähestyttävän kuvan. 

“Usein olisi päässyt helpommalla, jos olisi ottanut hieman vähemmän avoimen linjan”, hän naurahtaa.

Vaikuttaakin siltä, että valitsee kummin tahansa, tässä pelissä ei voi voittaa.

“Itse koen avoimuuden antoisaksi, mutta onhan se toisinaan myös älyttömän kuluttavaa. Toisaalta voisin kuvitella jatkuvan piilottelun ja kontrolloimisenkin käyvän pidemmän päälle rasittavaksi.”

teksti ja kuvat: Kata Salaspuro