Suomen markettien hyllyille on kuluneen vuoden aikana ilmestynyt runsaasti uutuuseineksiä, joiden raaka-aineena on järviemme alikäytetyt kalalajit, kuten särki, lahna ja sulkava, joita myös roskakaloiksi on kutsuttu. Kaupunkikanava päätti ottaa selvää, näkyykö tämä trendi millään tavoin torimyynnissä tai kauppahallissa.  Helsingin Kauppatorille tultaessa asiakas löytää ehkä helpoimmin herneet, marjat ja kantarellit. Vielä nyt elokuun lopullakin viimeiset kotimaiset mansikat vaihtavat omistajaa, vaikka varsinainen sesonki on mansikoiden kohdalla jo ohitse. Myös torikahviloita ja ruokapaikkoja on torilla runsaasti. Turistien määrä on Kauppatorin ympäristössä suuri, ja monenlaisen rihkaman myynti lienee myös kannattavaa.
Kalakoju Kauppatorilla. (Kuva: Petri Niemi)
Kalaa mielivä kuluttaja on kuitenkin tullut aivan oikeaan paikkaan, jos on Kauppatorille päätynyt, sillä yksi merenpuoleisista myyntitiskeistä lähes notkuu tuoreiden ja eri tavoin valmistettujen kalojen painosta. Täällä selvästi tiedetään, mitä kalaa torin asiakas haluaa. Kojulla myymässä oleva Tuomas Kajasola kertoo, että lohi on torimyynnissä aina suosikki. Entä onko särjelle tai lahnalle mitään kysyntää? – Ei ole. Tai, etniset ihmiset, maahanmuuttajat ostaa niitä. Ruotoisuus karkottaa asiakkaita varsin tehokkaasti. Hauella on kuitenkin silti oma ostajakuntansa: – Niistä saa tehtyä esimerkiksi haukipullia. Särkien ja lahnojen käytön Kajasola toteaa olevan kasvussa käytännössä vain isojen kalajalostetehtaiden tuotannossa, kun tehdään eineksiä.  

Vanhan kauppahallin valikoima on laaja

 
Vanhan kauppahallin perinteikäs julkisivu iltapäivän varjossa. (Kuva: Petri Niemi)
Kauppatorin vieressä oleva Vanha kauppahalli viettää tänä vuonna 130-vuotisjuhlaansa, josta asiakkaita muistutetaan komeasti hallin käytävien kylteissä. Kauppahallissa on muutamakin kalatuotteita myyvä kauppias. Valikoimaa on runsaanlaisesti, mutta täälläkin lohi näyttää olevan kalatiskillä pääroolissa.
Kauppahallin kalatiskillä on lohienemmistö. (Kuva: Petri Niemi)
Ilmeisesti on pääteltävä, että kauppahallien tehtävänä asiakkaan kannalta on tarjota vähän parempaa ruokaa pöytään. Suomalainen asiakas etsii yksinkertaisesti parhaimman makuista kalaa, ja tottumus ohjaa valitsemaan siinä tilanteessa lohen. Ehkä se särki sopiikin niihin kalapuikkoihin ja eineskalapihveihin parhaiten. Ruodot eivät niissä haittaa.
Vanhassa kauppahallissa on paljon pieniä kalakauppoja. (Kuva: Petri Niemi)
Kalakauppa E. Erikssonin kalakauppias Juha Lindbergin mukaan kalalajien suosio muistuttaa jonkin verran torikaupan tilannetta: – Lohen lisäksi kysytyimmät kalalajit ovat ahven, kuha ja siika. Onko särjen ja lahnan kaltaisilla kaloilla lainkaan kysyntää? – Ne menevät säilykkeinä, ei muuten. Pakko siis uskoa. Suomalaisen kuluttajan laiskuus ei vain salli tuollaisten ”vaikeiden” kalojen ostamista sellaisenaan tai vain kevyesti käsiteltynä, kuten savustettuna.
Vanha kauppahalli. (Kuva: Petri Niemi)
Vaan mitä Kaupunkikanavan edustaja itse osti hallista henkensä pitimiksi? Yhden paistetun nahkiaisen, joka on taatusti rasvainen ja ruodoton. Mutta onko tuo ympyräsuinen otus edes kala, riippuu kalan määrittelytavasta. Ainakin se on laiskan ihmisen pikaruokaa parhaasta päästä, ja kauppahallien sesonkituote näin syyskaudella.