Selvitysten mukaan äänimainokset lisäävät myyntiä jopa 280 prosenttia. Kauppakeskuksen asiakkaat kuulevat kohdennettua musiikkia ja mainontaa, halusivat he sitä tai eivät.

Eri puolilla Suomea sijaitsevien kauppakeskusten musiikki ja muu äänimaailma on usein tietyn yrityksen suunnittelemaa. Äänimaailman suunnittelupalveluita tarjoaa Suomessa esimerkiksi Mall Voice Oy sekä Audience First -yritys, jonka virallinen nimi on Audio Friends Oy.

Mall of Voice -yritys tekee yhteistyötä yli seitsemänkymmenen kauppakeskuksen kanssa ympäri Suomea. Asiakkaisiin kuuluvat pääkaupunkiseudulla muun muassa Kamppi, Tripla, Jumbo ja Sello. Myös maakunnissa käytetään heidän palveluitaan.

Audience First -yritys tarjoaa muun muassa äänimainoksia sekä kymmenistä tuhansista kappaleista koostuvia soittolistoja asiakkaan tarpeiden ja halujen mukaan. Yrityksen Kaupan Ääni -palvelua käyttää lähes 200 myymälää ympäri Suomea.

Joulun lähestyessä äänimaailman suunnittelua tarjoavat palvelut muuttavat soittolistojaan jouluteemaisiksi.

“Arvoisat äänimiljööpalveluasiakkaamme. Mikäli ette ole laittanut meille muuta toivetta, liikepaikassanne alkaa soida joulumusiikki lauantaina 16.11. Tällöin musiikista osa on jouluista. Joulumusiikin osuus kasvaa kohti aattoa vähitellen. Aikavälillä 14.-24.12 joulumusiikin osuus on sata prosenttia” , Audience First -sivustolla kerrotaan.

Sekä Mall of Voice että Audience First -yrityksen sivuilta löytyy tilastotietoa äänimaailman suunnittelupalveluiden vaikutuksista.

“Äänimainonta tavoittaa kuluttajan lähellä ostopäätöstä. Jopa 75 prosenttia ostopäätöksistä tehdään vasta kauppareissulla. 30 prosenttia äänimainoksen kuulleista on aktivoitunut kuulemansa perusteella”, Mall of Voicen sivuilla todetaan.

“Äänimainonta kuuluu kaikissa kauppakeskusten yleisissä tiloissa. Tavoitamme kattavan kauppakeskusverkostomme välityksellä viikossa 43 prosenttia ja kuukaudessa 59 prosenttia suomalaisista”, Mall of Voicen sivuilla lukee.

Kun liikepaikalla soitettiin testiviikon aikana kohderyhmälle valittua musiikkia sekä kohderyhmälle suunnattua tuotekohtaista äänimainontaa, miesten vaatetuksen myynti nousi 280 prosenttia ja juomien 146 prosenttia mainoksettomaan vertailuviikkoon verrattuna”, Kaupan Ääni -sivustolla kerrotaan.

Tilastotiedon lisäksi sivusto havainnollistaa mainonnan toimivuutta.

“Myymälän äänimainonta tavoittaa jokaisen myymälässä olijan samanaikaisesti. Kuluttaja ei voi sulkea korviaan viestiltästi!”, Kaupan Ääni -sivulla kuvaillaan.

“Viestisi kuuluu valitsemissasi myymälöissä kaksi kertaa tunnissa tavoittaen myymälöiden kaikki asiakkaat samanaikaisesti” , Kaupan Ääni -sivusto valaisee.