Viivi Vierisen, 28, elämässä ja taiteessa korostuvat vastakohdat. Katutaiteilijana nimellä Viv Magia tunnettu Vierinen on pienestä Siuntiosta lähtöisin, mutta hänen taiteensa on johdattanut hänet Etelä-Amerikkaan asti. Hänen katutaiteessaan harmaa betoni peittyy sademetsien vahvoilla väreillä.

“Tää on se, mitä oon ettinyt”

Vierinen on koko elämänsä aikana maalannut ja piirtänyt, mutta hänet tunnetaan parhaiten katutaiteestaan. Sen parissa hän on kiertänyt maailmaa toteuttamassa teoksia, Ruotsista aina Kolumbiaan saakka. Katutaiteen ja graffitin hän löysi neljä vuotta sitten.

“Ekasta hetkestä, kun oli spraymaali kädessä, niin tajusin et tää on se juttu, mitä oon ettinyt.”

Vieriselle katutaiteen houkuttelevuus taiteenmuotona on nimenomaan se, että taide luodaan kadulla tai muissa julkisissa tiloissa.

“Ulkona sellaisessa paikassa mikä on kaikille avoin, sosiaalisesta statuksesta ja varallisuudesta riippumatta, mihin ei tarvitse ostaa pääsylippua.”

Kun taide ei ole jonkin museon tai muun tahon hallinnoima, se antaa taiteilijalle vapauden käsitellä aiheita, mitä ei muuten nähtäisi.

“Jos on vain mahdollista, yritän tuoda esille yhteiskunnallisia epäkohtia, varsinkin Etelä-Amerikasta. Tieto kulkee yleensä niin monen filtterin läpi, ettei se saavu tänne Suomeen asti. Katutaiteella voin kertoa, mitä maailmassa tapahtuu.”

Viv Magia haluaa taiteellaan lisätä tietoisuutta alkuperäiskansoista. Keravan Purkutalon teoksessa vuodelta 2020 esiintyvät sekä saamelaisuus että Kolumbian Wayúu-kansa. Kuvat: Viivi Vierinen

Välillä spraymaali vaihtuu skalpelliin

Vaikka Vierinen tunnetaan katutaiteestaan, hän ei halua lokeroida itseään pelkästään katutaiteilijaksi.

“Suurimmilta osin teen katutaidetta ja graffitia, mutta en ikinä halua rajoittaa sitä, mitä teen.”

Levykansien, lavastusten, ja tanssipukujen suunnittelun lisäksi Vierinen on muun muassa toteuttanut livenä improvisaatiotaidetta sellisti Sergio Castrillónin säestykselle.

Eräs keskeinen asia, joka estää Vierisen lokeroimisen yksinomaan katutaiteilijaksi, on hänen koulutuksensa – hän on taustaltaan taidekonservaattori. Hän kuvailee, kuinka se on monella tapaa katutaiteen vastakohta.

“Konservaattorin työ on säilyttää taideteoksia. Katutaide taas on tarkoitettu olemaan hetkellinen asia – se joko putsataan pois tai sen tilalle tulee jotain muuta.”

“Katutaide on yleensä myös todella suurpiirteistä ja kehollista. Taiderestaurointi on usein hyvin pikkutarkkaa – sellaista suurennuslasilla ja pienen skalpellin kanssa työskentelyä.”

Vierisen seuraava projekti yhdistää katutaidetta ja digitaalista taidetta kirjassa, joka käsittelee venezuelalaisten maastamuuttajien tarinoita. Kuva: Björn Elmgren

Yksin studiolla, porukassa kadulla

Taiteilijan työ mielletään usein hyvin yksinäiseksi. Vaikka Vierinen tekee myös taidetta omissa oloissaan, maalaamisen vastakohdaksi myös digitaalisesti, niin katutaiteen kautta hän on osa kollektiivia.

Mimmit ry on vuonna 2017 perustettu kaupunkikulttuuriyhdistys, jonka sisällä toimii Rosa Hultmanin aloittama Mimmit peinttaa -kollektiivi. Heidän toimintaansa kuuluu kansainvälisten taiteilijavaihtojen, katutaidetapahtumien, ja työpajojen järjestäminen. Vierinen on viimeiset pari vuotta ollut mukana vetämässä työpajoja, ja viimeisin projekti heidän kanssaan oli elokuussa järjestetty kansainvälinen katutaidetapahtuma Helsingin Suvilahdessa.

“Toiminta on vaan kasvanut – on tullut julkisia ja yksityisiä tilaustöitä, ja lisää kansainvälisiä proggiksia. Volyymi on vaan noussut ja ollaan tajuttu, miten upea juttu tää on.”

Viv Magian teoksia voi nähdä osoitteessa www.vivmagia.com ja Instagramissa @vivmagia.

Artikkelikuva: Vierinen maalasi teoksen Mi Amor. My Love. osana Mimmit peinttaa -ryhmän tapahtumaa Helsingin Kaisaniemessä 2019. Kuva: Björn Elmgren