– Aamuja, toivottaa kukko. (KUVA: Susanne Jutzeler/Pixabay)

Haluan olla aamuvirkku. Ihailen niitä, jotka heti herätyskellon ensisävelen kuultuaan sinkoutuvat sängystä aamutoimiin Nato-ohjuksen elkein. Minä sinkoan herätyskellon seinään.

”Voiko ihanammin päivän enää alkaa, onko ihanampaa aamua kuin tää”, jollotti Johnny Liebkind. Saanen olla eri mieltä.

Rallatus on tullut monelle tutuksi armeijan harmaasta aamuhelvetistä. Pahimpia ovat aamut, lauloi myös Maija Vilkkumaa.

Marraskuu masentaa ja kaamosväsymys vaivaa. Jopa kolmasosa suomalaisista kärsii kaamosoireilusta päivien lyhentyessä. Apua kaamosoireisiin voi saada liikunnasta ja kirkasvalohoidosta. Kiva pikku nice to know, nyt ylös, ulos ja lenkille.

Moni asia on toiminut, ennen kuin meni rikki. Omalla kohdallani aamut eivät ole koskaan toimineet. Ilmeisesti kyseessä on periytyvä ominaisuus, ja madot jäävät nappaamatta.

Iltaihmiset kärsivät muita useammin terveysongelmista. Toisaalta yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan iltavirkut ovat aamuihmisiä älykkäämpiä. Noin 12-14 prosenttia suomalaisista on arvioiden mukaan iltavirkkuja.

Yökukkujat elävät luonnostaan viivästyneellä vuorokausirytmillä. Heillä aamut onnistuvat yhtä usein kuin Pohjois-Korean ohjuskokeet.

Antropologi David Samson Toronton yliopistosta selvitti yhdessä tutkijaryhmänsä kanssa tansanialaisen metsästäjä-keräilijäheimon unirytmiä. Tutkimuksessa selvisi, että heimon jäsenistä oli yön aikana valveilla millä tahansa hetkellä noin 5-12 henkilöä.

Tutkijat päättelivät, että heimon jäsenten yksilölliset ja vaihtelevat unirytmit parantavat heimon turvallisuutta yön tunteina. Savannilla yökukkujista on siis ollut hyötyä, mutta nykymaailmassa evoluution aikaansaama myöhäinen unirytmi on päänvaiva.

Jos joskus saan herätä ilman herätyskelloa, heräilen siinä puolenpäivän pintaan. Silloin kuitenkin tuntuu, että päivä on jo käytännössä ohi ja ihan pilalla.

Koska uudet käsitteet ovat muotia, lanseeraan uuden sellaisen: unimorkkis. Tässäpä meille ahdistuneille milleniaaleille yksi ahdistuksenaihe lisää.

Paras lääke unimorkkiksesta kärsiville on herätä hieman aikaisemmin. Kun heräät aikaisemmin, saat enemmän aikaiseksi. Jos aamuisin väsyttää, mene aikaisemmin nukkumaan. Yksinkertaista, eikö?

Komppaniassa herätys! Ratkaisu ei ehkä ole kuitenkaan näin helppo. Edelleen väsyttää.

Minun ei kuitenkaan yleensä tarvitse nukkumattia iltaisin odotella. Vaikka sängystä ylösnousemus onkin melkoinen via dolorosa, univelka tuntuu korjaavan itse itsensä. Kun yöunet jäävät tarpeeksi lyhyiksi tarpeeksi pitkään, illallakin alkaa väsyttää.

Nukkumatti kuitenkin pitelee otteessaan niin kovin, että aamutoimiin jää usein aikaa vain ne kuuluisat kaksi minuuttia.