
Onko suomalainen kauneusihanne viimein monipuolistumassa?
Kun suomalais-japanilaiselta stylisti Jasmin Mishimalta alettiin tilata castingeja ulkomaalaistaustaisista esiintyjistä, hän huomasi tarjonnan olevan todella suppea.
Se tuntui käsittämättömältä, elettiin kuitenkin vuotta 2018. Kansainvälisestä yrittäjäperheestä tulevalle Mishimalle syntyi ajatus uudenlaisesta, ennakkoluuloja rikkovasta mallitoimistosta.
– Ihmisten on tärkeää pystyä samaistumaan, kokea tulleensa nähdyksi ja kuulluksi, miettii Jasmin As You Are agencyn toimistossa Annankadulla. Toimistokoirat Keke ja Lula arvioivat tulijaa mustalta retrosohvalta.
Saman katon alta löytyy valokuvausstudio ja Mishiman kumppanin, Markku Mäkelän äänistudio. Pari perusti agentuurin elokuussa 2018. Toimiston listoille valittiin eri etnisistä taustoista tulevia ihmisiä, erikokoisia ja -ikäisiä, muunsukupuolisia ja perinteisiä kauneusihanteita rikkovia malleja. Halusiko tuore mallitoimistoyrittäjä kumppaneineen sitten romuttaa perinteisen Elovena-tytön imagon?
– Ajattelin, että jos nyt menee kadulle ihan missä päin Suomea vaan, niin kyllä katukuvassa on hyvin paljon eri etnisyyden, iän ja koon omaavia henkilöitä. Nämä kaikki ovat kuluttajia, joten täytyyhän silloin myös mainonnassa käyttää erilaisia ja -näköisiä ihmisiä.
Mallitoimiston vetäjä haluaisi haastaa myös huippumuodin suunnittelijat käyttämään näytöksissään eri kokoisia malleja.
– Eikö jokaisella ole oikeus olla upea?
Hän kysyy ja korostaa, että tämän kuuluisi olla normi, ei poikkeus.

Hektisessä mallimaailmassa työskentely vaatii omanlaisensa luonteenpiirteet.
– Jokainen päivä on erilainen, ikinä ei tiedä, mitä se tuo tullessaan. Loputon kiire, epärealistiset deadlinet ja hetkessä muotoaan muuttavat briiffit asettavat omat haasteensa.
– Työ vaatii pitkää pinnaa, stressinsietokykyä, hyviä ongelmanratkaisutaitoja ja hyvää ihmistuntemusta, listaa Mishima.
Asioita ei kuitenkaan voi ottaa liian henkilökohtaisesti ja kiireen sietokyky täytyy olla kohdillaan. Huumorintajutta ei pärjää.
Asiakaskunnasta löytyy useita tunnettuja suomalaisia brändejä, kuten Lumene, Marimekko, Stockmann ja Kalevala. Niiden mainonnassa onkin viime aikoina nähty ilahduttavan monipuolisesti erinäköisiä malleja.

Mihin asettaa seuraava tavoite? Tulemmeko näkemään As You Are-toimiston malleja kansainvälisillä markkinoilla?
– Tähän saakka olemme keskittyneet pääasiassa kotimaan markkinoihin, mutta matkustusrajoitusten nyt helpottaessa pyrimme tavoittamaan paremmin myös kansainväliset asiakkaat ja yhteistyökumppanit.
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos maalaa synkän kuvan mallin ammatin tulevaisuudesta.
Etlan raportti luokitteli mallin ammatin katoavien ammattiryhmien joukkoon.
Pystyykö tekniikka sitten korvaaman elävän ihmisen tällä alalla tulevaisuudessa?
– Uskon, että ihmisiä halutaan jatkossakin käyttää kuvauksiin, vaikkakin uudet teknologiat taatusti tulevat tuomaan alalle myös uusia digitaalisia vaihtoehtoja.
Ensimmäiset digitaaliseen mallinnukseen perustuvat mallitoimistot tulivat markkinoille muutamia vuosia sitten. Miten tämä tulee muuttamaan markkinoita?
-Vielä 3D-mallinnukset eivät ole kyllin kehittyneitä, mutta tuskin menee kovin pitkään, että aidon näköisiä ihmisiä voidaan luoda asiakkaiden toiveiden pohjalta. Siltikin uskon, että aitoudelle tulee olemaan kysyntää jatkossakin. Se, miten ala sen sijaan toimii tulevaisuudessa, tulee väistämättä muuttumaan. Muuntautumiskykyä tarvitaan.
Mishima näyttää nauttivan työstään, vaikka tälläkin hetkellä työpöydällä odottaa monta päällekkäistä projektia.
– Lainatakseni Futuraman robottihahmon, Benderin sanoja: “ Hurray, I’m useful, I’m having a wonderful time! “ Kai se niin on, että minusta on kiva tehdä jotain, joka on jollain tavalla hyödyllistä. Epäonnistumisista ei kannata lannistua, koska ilman niitä ei voisi tapahtua mahtavia asioita!
Puhelin soi taas, uusi casting-toimeksianto ilmestyy työpöydälle.