Hullut Päivät -myyntikarnevaali näkyy tavaratalon kaikilla osastoilla. (KUVA: Heli Järvelin)

Hullut Päivät on Stockmann-tavarataloketjun viisipäiväinen myyntitapahtuma, joka järjestetään joka kevät ja syksy.

Silmissä vilisee keltaisia lappuja, ja kovaäänisestä kuuluva nuoren miehen ääni lupaa “sutinaa” vielä illallakin – tosin verkkokaupassa. Stockmannin Hullut Päivät ovat käynnistyneet. 

Keltainen myyntikarnevaali järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1983. Kyseessä ei ole varsinainen alennusmyynti, vaan myynnissä on eri valmistajilta, tuottajilta ja maahantuojilta erityisesti Hulluille Päiville ostettuja tavaraeriä. Myyntitapahtumaa vietetään myös tavaratalon sisällä olevien vuokralaisten, kuten Bossin ja Haltin osastoilla. Se näkyy lisäksi yhteistyökumppaneiden, kuten Helsingin Sanomien tai Finnkinon, tarjouksina.

Matti Siitonen kiertelee Hulluilla Päivillä ilman ostotavoitetta. (KUVA: Heli Järvelin)

“Jos muisti ei tee tepposia, niin tuntuu, että aiemmin täällä oli enemmän porukkaa”, arvelee Matti Siitonen. 

Siitonen on tullut juuri käynnistyneille Hulluille Päiville Helsingin keskustan tavarataloon, koska hänellä ei ole tänään mitään sen kummempaa tekemistä. Mitään erityistä Siitonen ei etsiskele.

Donies on kiinnostunut luksusmerkkien mallikappaleista. (KUVA: Heli Järvelin)

Donies katselee Burberry- ja Hugo Boss -merkkien vaatteita. Hän on Hullujen Päivien vakiokävijä ja käy tarkasti läpi varsinkin mallikappaleita-kyltillä merkityt rekit. Niissä ei ole varsinaisia kampanjatarjousvaatteita, vaan uusien tai vanhojen mallistojen mallikappaleita. Donies arvelee, että liikkeellä on nyt aiempaa vähemmän ihmisiä. 

Eugienna Ng on tällä kertaa tullut Tampereen sijaan Helsingin keskustan tavarataloon Hulluille Päiville. (KUVA: Heli Järvelin)

Tamperelainen Eugienna Ng ostaa Hulluilta Päiviltä yleensä saippuaa, hammastahnaa ja muuta käyttötavaraa. Hän on käynyt myyntitapahtumassa kotikaupungissaan lähinnä sunnuntaisin ja hämmästelee sitä, että Helsingin keskustan tavaratalossa ei ole samaa tungosta kuin Tampereella. 

Fazer 8th Floor -ravintola on nimensä mukaisesti tavaratalon 8. kerroksessa. Vaikka ravintola ei ole Stockmann-konsernin omistuksessa, niin keltaiset ilmapallot ovat leijuneet tännekin. Viisi nuorta tyttöä lounastaa keskellä ravintolaa. He tulivat koeviikon lopetukseksi Hulluille Päiville kiertelemään ja syömään. Nuorten ostoslistalla on lähinnä karkkia ja katselua, mutta myös yksi talvitakki on tarttunut mukaan.

Tytötkin ovat panneet merkille, että ihmisiä on paikalla aiempaa vähemmän. Pääsyyksi ehdotellaan verkkokaupan kasvanutta roolia, sillä jotkin tuotteet ovat loppuneet verkkokaupasta jo heti aamulla. Lisäksi arvellaan, että ihmiset ovat ehkä huomanneet, että Hullut Päivät -katalogissa ei ole tuotteiden alkuperäisiä hintoja, mikä saattaa hämmentää tarkkaavaisimpia kuluttajia. Nuoret ovat itse huomanneet pohtivansa entistä useammin myös “tarviiks mä sitä todella?” -kysymystä. Hulluista Päivistä ei kuitenkaan haluta luopua, sillä kyseessä on perinteikäs myyntitapahtuma, joka työllistää paljon nuoria kausityöntekijöitä. 

Hullujen Päivien kampanjavärinä on ollut alusta alkaen keltainen. (KUVA: Heli Järvelin)

Kirkkaankeltaisiin t-paitoihin sonnustautuneita nuoria sesonkimyyjiä näkyy Hullareilla entistä enemmän, sillä Stockmannilla on vakituisia myyjiä entistä vähemmän. Keltainen väri on pysynyt kampanjan tunnuksena, mutta takavuosilta tuttuja hulluttelevia työasuja ei enää juurikaan näy. 

Hullujen Päivien avajaispäivänä jonoja oli lounasaikaan vain muutamilla osastoilla. (KUVA: Heli Järvelin)

Lähes kaikki ovat sitä mieltä, että Hullut Päivät -ostoskarnevaali on muuttunut. Keltainen kampanja virkistää kuitenkin edelleen Stockmannin myyntiä. Vaikka avajaispäivänä keskustan tavaratalossa ei ole tyrmäävää ryysistä lounasaikaan, niin liikkeellä on edelleen riittävästi asiakkaita, jotka haluavat ostaa nahkasaappaita, hammastahnaa, saunakauhoja, villamattoja, hiuspuuteria tai sitruskoreja.

Hullujen Päivien maskotti on keltainen haamu. (KUVA: Heli Järvelin)

Hullujen Päivien maskottihaamu näyttää laihtuneen viime vuodesta. Se harhailee urheiluosastolla ja poseeraa kuvaajille kiltisti eri asennoissa. Pysyykö haamu pystyssä muutostuulien riepotellessa?

 

Lue lisää:

Hulluilla Päivillä on liia halpaa