Kierrätetyt Marimekko-tuotteet ovat saavuttaneet suurta suosiota kuluttajien keskuudessa. Kyseessä on We started this-yrityksen (WST) ja Marimekon yhdessä toteuttama Pop-up piste, joka on avoinna viikon ajan kauppakeskus Forumissa. Myyntipiste on osa Helsinki Design Week festivaalitapahtumaa. Tapahtuman tavoitteena on vuosittain esitellä muotoilun, suunnittelun ja kaupunkikulttuurin ilmiöitä ja innovaatioita.

Myyntipiste toimii samalla periaatteella, kuin mikä tahansa muu second hand -myymälä. Asiakkaat tuovat käytetyt tuotteensa myyntiin ja saavat itse hyvityksen, joka on puolet myyntihinnasta. WST on kuitenkin erikoistunut huippudesignin kierrätykseen, joten tuotteet käyvät tarkan seulan läpi.

– Yhteistyö Marimekon kanssa on ollut mielenkiintoista merkin pitkän historian takia. Vaatteita tulee jopa kuudenkymmenen vuoden takaa, kertoo Laura Nyyssölä joka on yksi WST:n kolmesta perustajajäsenestä.

Hän esittelee samalla 60-luvulta peräisin olevaa Marimekon designkangasta, jonka asiakas on hetki sitten varannut. Vintage-tuotteita on monilta eri vuosikymmeniltä ja niistä jokainen on uniikki yksilö. Kauppa käy nopeaan tahtiin, ja asiakkaan aamulla tuoma kappale on usein iltaan mennessä jo myyty.

– Kaikkina aamuina on ollut jonoa. Tietysti, kun kaikkia tuotteita on vain yksi kappale, Laura kertoo.

”Vaatteet eivät ilmesty rekille itsestään silitettynä ja hinnoiteltuna” – Laura Nyyssölä on myynyt kirpputoreilla lapsesta asti.

Idea sai alkunsa, kun vaatekierrätykseen haluttiin laatua ja selkeyttä.

Lauralle kierrätyskulttuuri on ollut arkipäivää lapsuudesta asti. Vaatteet ja vanhat lelut on viety kirpputorille myyntiin ja tiskin takan on oltu itse myymässä. Yritysidea lähti liikkeelle kuusi vuotta sitten perustajajäsenten kesken.

– Halusimme luoda selkeän kanavan, jossa laatu on taattu, Laura kertoo.

– Ostelimme paljon vaatteita Tori.fi:stä ja Huuto.netistä ja ideana oli luoda selkeä kanava, niin ettei vaatteita tarvitsisi etsiä käytettyjen autonrenkaiden ja sohvien seasta.

Tulevaisuudessa liiketoimintaa halutaan laajentaa.

Tämä on jo toinen kerta, kun Marimekon ja WST:n yhteinen projekti toteutetaan osana Helsinki Design week-tapahtumaa. Yritys on kiinnostunut tekemään tulevaisuudessa yhteistyötä myös muiden suomalaisten designmerkkien kanssa. Heidän seuraava kierrätyskohteensa tulee olemaan Kalevalakorut.

– Toimintamme kasvaa vuosi vuodelta. Ihmiset ostavat meiltä koko ajan enemmän ja enemmän, Laura kertoo.

WTS:n oma liike sijaitsee Espoon Iso omena -kauppakeskuksessa. Vaatteet valitaan tarkkaan jälleenmyyntiarvonsa perusteella ja ne käsitellään edustuskelpoisiksi omin käsin. Huippumuotia jälleenmyyvällä yrityksellä on oltava kovat standardit.

– Eivät ne vaatteet itsestään ilmesty siihen rekille silitettynä ja hinnoiteltuna, Laura kertoo.

Forumin Pop up-piste on ollut menestyksekäs ja kävijöitä on ollut laidasta laitaan.