
Perinteisessä Päijänteen ympäriajossa mitellään endurokuskien paremmuudesta 21.-22. maaliskuuta. 85:ttä kertaa järjestettävä kilpailu lukeutuu maan vanhimpiin yhä järjestettäviin urheilutapahtumiin.
Päijänteen ympäriajo on perinteinen endurokilpailu, jossa ajetaan erikoiskokeita maastossa ja pitkiä siirtymiä teitä pitkin. Endurossa lajina ideana on testata moottoripyörän luotettavuutta ja kestävyyttä haastavissakin olosuhteissa.
Vuoden 2020 Päijänteen ympäriajo on järjestyksessään 85. kerta, kun kilpailu järjestetään. Ensimmäisen kerran kilpailu ajettiin vuonna 1927. Tapahtuma on järjestetty siitä lähtien joka vuosi, pois lukien vuodet 1940-1948, jolloin sitä ei järjestetty sotien vuoksi. Tapahtuman alkutaipaleella kilpailussa ajettiin läpi yön, nykyään kaksipäiväiseen kilpailuun sisältyy yötauko Vierumäellä.
Vuosina 2017 ja 2018 kilpailu toimi enduron MM-osakilpailuna ja sopimus oli tehty myös vuosista 2019 ja 2020, mutta kansainvälinen lajiliitto purki päätöksen yllättäen. Päätökseen saattoivat vaikuttaa Suomen haastavat kevättalven olosuhteet, joissa tottumattomat ulkomaalaiskilpailijat eivät juurikaan menestyneet.
Kilpailua pidetään äärimmäisen haastavana juuri Suomen kevättalven olosuhteiden vuoksi. Ikinä ei tiedä, onko pakkasta vai ei tai onko lunta vai kuraa. Pitkät siirtymämatkat, haastavat erikoiskokeet maastossa, kylmyys ja kosteus tuovat suuret haasteensa ajoon. Sääolosuhteet vaikuttavat pitkälti kilpailijoiden maaliinpääsyprosenttiin. Vaikeimpina vuosina maaliin pääsee alle puolet kilpailijoista, helpoimpina suurin osa.
Kilpailuja monen tasoisille ajajille
Kilpailijat ajavat kaksipäiväisen tapahtuman aikana noin 700-800 kilometriä. Maastoon sijoittuvia erikoiskokeita on 20-30, joista kilometrejä kertyy noin 200. Ajoaikaa tulee päivittäin kymmenisen tuntia.
Vuonna 2020 tapahtumassa ajetaan enduron A-, B- ja C- sarjaa, joiden lisäksi veteraanisarjoja V-40, V-50, V-60 ja V-70. Lisäksi viime vuodeksi mukaan tuotu lyhennetty Päitsi Trophy -reitti on tarkoitettu kuntoluokan ajajille, naisten sarjalle, vanhojen pyörien classic- sarjalle sekä pariajolle. Päitsi Trophyssa pääsee kokeilemaan Päijänteen ympäriajon hienoutta kevennetyllä reitillä. Trophyssa matka ja ajoaika on lyhyempi, eikä siinä ajeta pimeällä, joten pyöriin ei vaadita lisävaloja. Myös esimerkiksi renkaita voi vaihtaa joku muukin kuin kuljettaja itse, toisin kuin enduron säännöissä yleensä.

Vaikka jokaisen ajoluokan kärki kilpailuissa palkitaan, on Päijänneajojen arvostetuin saavutus yleiskilpailun voitto. Yleiskilpailun voittaja saa nimensä Päitsi-kilpeen, joka on kilpailun perinteinen kiertopalkinto. Voittaja saa palkinnon myös vuodeksi haltuunsa. Kolmesta yleiskilpailun voitosta palkinnon saa omakseen, joten kovimmillakin kuskeilla riittää tavoiteltavaa, vaikka olisi kilpailun kertaalleen voittanut. Kilven omakseen voittaneita on tällä hetkellä yksitoista.
Lähteet:
https://www.paijanne-enduro.fi/paitsi
Päijänteen ympäriajo Vierumäellä 21.-22.3.2020