Graffiti Nature: Lost, Immersed and Reborn

Amos Rexin avajaisnäyttely on kerännyt runsaasti jonoa Lasipalatsin eteen. Sateisesta säästä huolimatta ihmiset ovat hyväntuulisia ja innostuneita ja jonosta selviää noin viidellätoista minuutilla.

Amos Rex lupaa tarjota monipuolista ja innovatiivista taidetta uusissa alakerran tiloissaan. Näyttelyn työntekijät ovat kaikki pukeutuneet kullanvärisiin polyesteritakkeihin, joten tunnelma on heti visuaalista silmää houkuttava. Avajaisnäyttely on modernia taidetta, jonka toteutuksessa on käytetty apuna digitaalista teknologiaa.

Taiteen takana toimii tokiolainen ryhmä ”teamLab”, joka koostuu monen eri alan harjoittajista taiteilijoista matemaatikoihin. Näyttelyn nimi on ”Massless” eli vailla massaa. Teoksissaan he haluavat tuoda esille luonnontapahtumia ja tutkivat teoksissaan ihmisen ja maailman välistä suhdetta. Tämä kuulostaa lupaavalta.

Sukellus aistienvaraiseen taideinstallaatioon

Ensimmäinen tauluteos ”Enso” on nähtävillä ennen virallisiin näyttelytiloihin astumista. Varsinainen uppoutuminen kollektiivin luomaan ihmeelliseen elämykseen alkaa kuitenkin vasta toisesta teoksesta nimeltään ”Black Waves”. Teos kuvaa aaltoja ja veden liikettä ja se on luotu koko huoneen kattavaksi, liikkuvaksi kokonaisuudeksi. Aallot koostuvat hienoista viivoista, jotka soljuvat kolmiulotteisena seiniä pitkin.  Toinen teos ”Graffiti Nature: Lost, Immersed and Reborn” on tunnelmaltaan viidakkomainen ja värikäs. Linnut ja sisiliskot vilistelevät lattiassa, katossa ja seinissä kaikissa sateenkaaren väreissä. Tähän teokseen pääsee katsojakin osallistumaan: erillisessä huoneessa voi skannata itse värittämänsä kuvan osaksi taidekokonaisuutta. Seinää koskettamalla saa aikaan kukkasen, joka alkaa kasvaa ja vaihdella värejä. Tämä on hauskaa.

Kierros jatkuu kolmanteen tilainstallaatioon nimeltään ”Vortex of Light Particles”. Se on muotoiltu juuri tätä tilaa ajatellen. Vesi on jälleen teoksen pääelementti ja virtuaaliset viivat suuntaavat lattiasta kohti kattoikkunaa. Tämä luo hypnoottisen ja kauniin kokonaisuuden, johon on mukava rauhoittua. Näyttelyn loppuhuipennus on vauhdikas tilainstallaatio ”Crows are Chased and the Chasing Crows are Destined to be chased as well, Transcending Space” eli varikset jahtaavat toisiaan ja tulevat itse takaa-ajetuksi. Teos on reaaliaikainen, eli muuttuu koko ajan: katsoja ei näe samaa animaatiota kahteen kertaan. Koko tila on jälleen käytössä ja tuntuu muuttuvan aika ajoin painottomaksi.

Vilkas ja eloisa avajaisnäyttely

Näyttely on kokonaisuutena varsin aisteja rikastuttava kokemus. Jokaisella teoksella on oma taustamusiikkinsa ja joka huoneessa on selkeästi oma tunnelmansa. Amos Rexin tilat ovat siistit ja valoisat ja työntekijät ovat yhtä innostuneen oloisia kuin vierailijatkin. Ilmassa on tietysti myös avajaisten luomaa jännityksen tuntua. Näyttelyssä katsoja voi muodostaa oman kokemuksensa omien heräävien tuntemustensa ja kokemustensa avulla.

Sara Sumelahti