Työpäivään sisältyy kuvan tarkentamisen lisäksi, kaluston liikuttelua paikasta toiseen sekä keskustelua ohjaajan ja muun henkilökunnan kanssa.

Monelle focus puller on varmasti tuntematon ammattinimike ja sitä on maallikolle myös välillä hieman vaikea selittää. Työvälineinä toimivat linssit, sekä erilaiset mittalaitteet, joilla mitataan etäisyyttä kameran ja tarkennettavaan kohteen välillä. Muihin tehtäviin kuuluu kaluston siirto ja kalustosta huolehtiminen.

“Opiskelin Heltechissä media-assistenttitutkinnon, jossa perehdyimme elävään kuvaan.Pääsin koulun kautta harjoitteluun elokuvakameravuokraamoon, siellä kiinnostuin kamera-assistentin työstä ja päädyin tekemään keikkaa kamera-assistenttina, ” kertoo Aaro Visala. 

Visalan toimenkuvaan kuuluu kaikki mahdollinen musiikkivideoista ja mainoksista kokopitkiin elokuviin. Alalle hän päätyi alunperin pyöräilyharrastuksen kautta.

“Alunperin työskentelin rakennustyömaalla elementtiasentajana. Kuvasimme kavereiden kanssa pyöräilyä ja erilaisia temppuja. Olin tosi kiinnostunut kuvaamisesta ja jossain vaiheessa alkoi tuntua siltä, että en halua enää elementtiasentajan töitä tehdä.Koulu kuitenkin toimi enemmän ponnahduslautana ja auttoi verkostoitumisessa. Varsinainen oppiminen tapahtui vasta työelämässä,” Visala jatkaa.

Loputonta palapeliä.

Tyypillinen työpäivä alalla on Visalan mukaan pitkiä elokuvia tehdessä normaalisti noin 8-12 tuntia. Pahimmillaan työpäivät saattavat kuitenkin venyä jopa 15-tuntisiksi.  

“Mainostuotannoissa hommat pitää yleensä saada purkkiin päivässä tai parissa, ihan kustannussyistä, joten aikataulut on puristettu mahdollisimman tiukaksi. Tästä syystä joutuu yleensä painamaan pitkää päivää.”

Työpäivään sisältyy “skarppaamisen”, eli kuvan tarkentamisen lisäksi kaluston liikuttelua paikasta toiseen sekä keskustelua ohjaajan ja muun henkilökunnan kanssa.

“Yleensä kun on saatu kuorma purettua, menen kysymään ohjaajalta, minkälaisella linssillä hän haluaa kuvata. Kuvaamme eri linsseillä eri kuvakokoja. Samalla mittaan etäisyyksiä, joko laserilla, tai analogisilla mittausvälineillä”.

Suurin osa focus pullerin työpäivästä on siis mittaamista. Mies kuvaileekin tuotannon olevan “loputonta palapeliä”, koska kohteet ja kuvauspaikat saattavat vaihdella useita kertoja päivän aikana. 

 Tekemistä myös tekemisen ilosta.

Tiettyjä tuotantoja, kuten esimerkiksi musiikkivideoita Visala kertoo tekevänsä muutenkin kuin pelkän rahan vuoksi. Pienillä artisteilla harvoin on laittaa rahaa videoiden tekemiseen. Tuotantoja joissa ei liiku raha, tehdään tekemisen ilosta ja puhalletaan yhteen hiileen hyvän jutun puolesta. 

“Tämä nyt saattaa kuulostaa hieman tyhmältä, mutta haluan tehdä elämässäni myös siistejä juttuja,” Visala sanoo.

Vapaa-ajan projektina Visala on viimeiset puoli vuotta ohjannut, tuottanut ja leikannut Shortends -nimistä maastopyöräilyelokuvaa. Elokuva kuvataan filmille ja tuotannon hän on rahoittanut käytännössä kokonaan itse. Filmille kuvaamisessa myös omat haasteensa:

“Varsinkin pyöräilyn kuvaaminen filmille on haastavaa, koska filmi on kallista ja sitä on aina rajallisesti. Kuvakulmat on mietittävä todella tarkkaan. Pelkkä kuvaajan onnistuminen ei riitä, koska ajamisen pitäisi myös onnistua,”.

Visalan mukaan analogisessa filmissä on kuitenkin tietynlaista tunnelmaa, jota digitaalisessa kuvassa ei ole. Visala kertoo myös Shortendsin olleen“nyt tai ei koskaan”-tyylinen ratkaisu. 

“Olen tosi fiiliksissä, että ylipäätään päästiin tekemään tätä. Ihmiset vanhenee, kiloja tulee lisää, tukka lähtee päästä ja elämään tulee uusia prioriteetteja. Ei ole varmaa onko vastaavien projektien tekeminen tulevaisuudessa enää mahdollista,” Visala kuvailee.