Nothing is down, everything is up, business is good!

 

Business is good. Laulu, basso: Aatu Erik Horus (vas.) Kitara, rytmit, taustalaulu: Jemo Kettunen

 

Ennenkuulumattoman vilpittömästi vakuuttava kahden hengen kokoonpano Business is good julkaisi kaksi viikkoa sitten ensimmäisen singlensä. Nyt Armoton kyyti -musiikkivideota on katsottu YouTubessa jo useita satoja kertoja ja sen jämäkkää tyylikkyyttä on kuvailtu mm. Neil Youngin ja ManaManan sekoitukseksi. Bändin perustajajäsenet, Jemo Kettunen ja Aatu Erik Horus tapasivat ensimmäistä kertaa eräänä harmaana marraskuun aamuna ja silloin sai alkunsa myös Business is good.

 

Jemo: Yksi aamu heräsin, kävelin keittiöön ja keittiön pöydän ääressä istui Aatu. Sanoin: “Terve, kukas sää oot?”. Aatu kertoi olevansa Aatu, sitten yksi asia johti toiseen, ja puolen tunnin päästä meillä oli biisi valmiina.

 

Aatu: Armoton kyyti.

 

J: Siinä vaiheessa bändin nimi oli vielä Epävakaa materiaali. Myöhemmin aloimme kyseenalaistaa sitä, onko epävakaa materiaali hyvä asia.

 

A: Bisnes menee hyvin, joten luonnollisesti vaihdoimme bändin nimeksi Hyvä Bisnes. Oikeastaan se on kehitys, joka vaan tapahtuu itsestään. Kun epävakaasta on vakaantunut hieman, niin bisnes on alkanut sujua.

 

J: Niinpä. Sellaiset ihmiset, jotka eivät ole koskaan joutuneet kasvamaan missään, niin nehän on ihan tylsiä. Me sen sijaan ollaan käyty se koko matka läpi. Se alkoi epävakaudesta, mutta myöhemmin huomasimme, että palikat ovat loksahtaneet paikalleen ja ne ovat jämäkästi siinä.

 

A: Näin tulimme päätökseen. Se ei kestänyt kovin montaa viikkoa se matka kuitenkaan.

 

Näiden parin viikon jälkeen kuvattiin jo Armoton kyyti -biisille musiikkivideota.

 

J: Sitä oli kuvaamassa eräs nepalilainen häiskä nimeltään Nikesh ja jouduimme siksi puhumaan englantia. Aatu sanoi, että hän haluaisi bändin nimeen sanan bisnes, hmm joo joo joo business is good…Hetkinen. Business is good!

 

A: Ja se vaan tapahtui.
Video oli luonnollisesti jymymenestys. Perusideana oli “observation”.

 

J: Ja sellaisen tunnelman luominen, että kämmenet hikoaa, kun sitä katsoo. Kun katsoja samaistuu tähän videon tilanteeseen, niin hänessä herää väistämättä pieni vaivaantuneisuus. Se on tilanne, jossa me syömme ranskalaisia ja katsomme ikkunasta nuorta äitiä, joka sitten huomaa, että ulkona on jotain tyyppejä katselemassa.

 

A: Halusimme saada sillä aikaan vaikutuksen niiden katsojien sydämiin, joilla on aikaisemmin elämässään ollut samanlainen kokemus. Hän on katsellut ikkunasta ja nuori äiti on katsellut takaisin.

 

J: Halusimme myös vangita sen tosiasian, että elämässäkään kaikki tällaiset tilanteet ei aina saa minkäänlaista ratkaisua.

 

A: Niin. Ainoa, mitä voi tehdä on tarkkailla. Ja ravita itsensä kun tarkkailee, että jaksaa tarkkailla.

 

J: Ne on pari tärkeää asiaa elämässä: ravinto…

 

A: …ja tarkkailu.

Jemo ja Aatu ovat sitä mieltä, että biisin ja musiikkivideon käsitteleminen erillisinä kokonaisuuksina, kuten yleensä on tapana, on turhaa ja vanhanaikaista. Business is goodin filosofiassa kappale, video ja sanoma muodostavat kolminaisuuden, jota ei voi lähteä mielivaltaisesti hajottamaan.

 

J: En lähtisi erottamaan biisiä ja videota toisistaan. Ne on yksi kokonaisuus.

 

A: Kyllä, vähän niin kun tällainen moniaistillinen multimediasensaatio.

 

J: Sensaatio on hyvä sana.

 

A: Suosittelen kaikille katsojille vielä, että katsovat seisten tämän sensaation.

 

J: Se video on tehty seisaaltaan, näytelty seisaaltaan ja kuvattu seisaaltaan, eli se täytyy myös katsoa seisaaltaan. Minulla oli nuorempana sellainen bändi, jonka kanssa soitimme hatut päässä ja jonka musiikkia kuunneltiin hatut päässä. Se oli hattumusiikkia, eli tämä meidän bändin musiikki on seisomamusiikkia.

 

A: Sen verran voin paljastaa, että meidän seuraava video tulee sisältämään hattuja, nimittäin monta sombreroa.

 

Sen lisäksi, että suunnitteilla olevalla uudella videolla nähdään sombreroja, herrat paljastavat, että meksikolaista kulttuuria syväluotaavasti tutkiva teos tullaan myös kuvaamaan Meksikossa. Edellytyksenä on vain sopivan sponsorin löytäminen, joka olisi valmis maksamaan kuvausryhmän matkan Meksikoon.

 

A: Tarjouksia otetaan vastaan. Ystäväämme Joonasta olemme miettineet sponsoriksi, koska hänellä on kuulemma paljon rahaa.

 

Innokkaimpien Business is good -fanien suureksi onneksi voimme siis todeta, että uusi video ja uutta musiikkia on tekeillä tälläkin hetkellä. Luova prosessi on seuraavan kappale-video-sanoma kokonaisuuden kohdalla lähtenyt jo lupaavasti käyntiin. Kappaleen nimi on Gringo kaktuksen takana.

 

J: Meillä tällainen outside the box -ajattelu on vahva. Mietimme, että voisimme tehdä seuraavan kokonaisuuden toisin päin. Käydään ensin kuvaamassa video siellä Meksikossa ja sitten sävelletään siihen biisi.

 

A: Koska me emme ole oikeastaan musiikkiyhtye, vaan multimediayhtye.

 

J: Yhtyekin on vähän huono sana, Business is good on enemmänkin…konsepti.

 

Armoton kyyti -single on ehdottoman vahva näyte niin musiikillisesta kuin visuaalisestakin tyylikkyydestä. Sen sensaatiomainen iskevyys on purrut yleisöönsä väkevästi ja Business is good multimediakonsepti on saanut nauttia ylistäviä arvosteluja, mutta luonnollisesti ilmassa on myös suuria odotuksia.

 

Jemo ja Aatu ovat kuitenkin sitä mieltä, että Business is good tulee tulevaisuudessa kehittymään suuntiin, joita ei voi edes ennustaa ja he eivät aio turhaan rajoittaa tätä kehitystä. Gringo kaktuksen takana tulee olemaan varmasti jotain aivan muuta kuin edeltäjänsä. Kehitteillä on ollut myös konemusiikin puolelle menevää materiaalia. Ei ole muuta mahdollisuutta, kuin odottaa, ja pian näemme, mihin ulottuvuuteen tämä musiikkitaivaan uusi nousukiitoon lähtenyt komeetta seuraavaksi singahtaa.

 

Aatu toteaa, että parhaiten hän voisi kuvailla bändin tilannetta juuri nyt lainaamalla Robert Money -nimisen parittajan legendaarisia sanoja:

 

“Nothing is down, everything is up.”

 

Vastaa

Tuoreimmat