Naisten katsomot tyhjillään

Kenellekään ei ole varmasti epäselvää, että miesten urheilussa katsojamäärät niin katsomoissa kuin television välityksellä ovat paljon suurempia kuin naisten urheilussa. Asiaa on pohdittu, että miksi näin on ja ratkaisujakin ollaan yritetty keksiä, miten naisten urheilua saataisiin kiinnostavammaksi katsojille. Syyt siihen, miksi asia on näin, ovat kuitenkin monen katsojan osalta yksinkertaisia.

Miesten urheilua pidetään pääsääntöisesti tasokkaampana verrattuna naisiin lajista riippumatta. Varsinkin kun kyseessä on joukkuelaji. Asiaan liittyy tietenkin fysiikka, mutta vaikka naisilla olisi heikompi fysiikka, miksi naiset eivät voisi olla taitavampia? Raha ratkaisee osakseen tässäkin asiassa, niin kuin monessa muussa urheiluun liittyvässä. Miesten urheilussa liikkuu todella paljon enemmän rahaa verrattuna naisiin, joka johtaa siihen, kun puhutaan pääsarjatasoista tai ammattilaisliigoista, niin miesurheilijat urheilevat ammatikseen, mutta jos otetaan esimerkkinä Suomen pääsarjatason jääkiekkoliigat naisissa ja miehissä, niin jokainen mies pelaa liigassa ammatikseen, eikä silloin heidän tarvitse käydä muualla töissä. Naisten kohdalla asia ei mene näin, vaan jos pelaa naisten jääkiekkoliigassa Suomessa, ei lajia voi ammatikseen täysipäiväisesti pelata. Kun joutuu tekemään toista työtä lajin rinnalla, niin harjoitusmäärät jäävät totta kai pienemmiksi ja lajiin panostaminen vähäisemmäksi. Miehet harjoittelevat täysipäiväisesti ammatikseen, joten erosta tulee totta kai merkittävä.

Lähde: Wikimedia Commons

Sponsorirahat ovat merkittävässä asemassa urheilussa. Kun seuralla tai joukkueella on paljon käytössään rahaa, se ostaa hyvän pelaajan joukkueeseensa, joka tuo heti enemmän katsojia ja sitä kautta rahaa. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää jääkiekossa Helsingin IFK:ta. Joukkue ostaa vanhan pelaajansa ja fanien suosikin Lennart Petrellin takaisin Helsinkiin, joka tuo Helsingin jäähalliin heti enemmän katsojia ja kausikortin ostajia, koska ihmiset haluavat nähdä näitä hyviä ammattilaispelaajia. Osa lippunsa ostaneista ei tule kannattamaan tiettyä joukkuetta, vaan tulevat katsomaan tiettyä tai tiettyjä pelaajia ja siksi isolla rahalla ostetut hyvät pelaajat tuovat paljon katsojia otteluihin, vaikkakin eri lähtökohdista otteluun tulevatkin. Osa pelaajista herättää suurta mielenkiintoa. Kun vertailukohteina on jääkiekon pääsarjat Suomessa, niin suomalaisilla naisten jääkiekkojoukkueilla ei ole varaa tehdä tällaisia hankintoja.

Miesten ottelutapahtumat tehdään myös paljon mielenkiintoisimmiksi. Vaikka liput ovatkin kalliimpia kuin naisurheilussa, on miesten otteluissa tarjolla myös paljon enemmän kuin itse ottelu. Ottelutapahtumissa miesten puolella on usein ennen ottelua ja ottelun jälkeen oheisohjelmaa, joka tuo paljon perheitä tapahtumiin. Naisten ottelutapahtumissa tällaisiin ei ole resursseja, eikä myöskään kysyntää.

Otteluihin tullaan myös paljon ei- urheilullisista syistä miesten puolella. Ruoka- ja juomapuoli on ratkaiseva tekijä. Vaikka ei tietäisi lajista mitään tai se ei kiinnostaisi, tullaan otteluihin sen tunnelman vuoksi ja kun tiedetään, että tapahtumassa on paljon muutakin tarjolla kuin ottelu.

No miten ihmiset tietävät ottelutapahtumista? Kun on mainontaa, niin ihmiset tietävät, mitä tapahtuu, missä ja milloin. Mainonta on kallista, eikä rahaa siihen löydy naisten puolella.

Kannattajakulttuuri on kasvussa suomalaisessa miesurheilussa joukkuelajeissa. Kun otteluista kuulee hyvää, tempaisee se koko ajan uusia kasvoja mukaan. Mutta miten naisten ottelutapahtumista voisi kuulla, kun katsojia ei käy? Se vaatii paljon työtä jatkossa.

Aleksi Tarvainen

Vastaa

Tuoreimmat