Kaupunkipyörä testissä

Helppo, mutta hidas ja ajoaika lyhyt

Maksoin netissä viisi euroa kaupunkipyörän vuorokauden mittaisesta käyttöoikeudesta. Se kävi vaivattomasti ja sain tunnukset pyörää varten. Samalla luin pikaisesti ohjeet pyörän käyttöönotosta ja -palautuksesta. Yritin katsoa myös pyöräasemien sijaintia ja siellä olevien pyörien määrää, mutta se ei onnistunut.

Tarkoituksena on käydä pyörällä kuntosalilla.

Munkkiniemeläinen pyöräasema on puoliksi täynnä. Syötän koodin tietokoneeseen ja pyörä irtoaa telineestä. Nostan satulan ylimpään asentoon ja se onkin siinä juuri oikealla korkeudella. Lähden polkemaan ja yllätyin heti, että pyörä on hidas kulkemaan. Olen kesän mittaan tottunut omalla pyörällä liikkuessani siihen, että kaupunkipyöräilijät menevät minusta ohi jatkuvasti. Heillä on ollut sitten varmaan vaan kiire palauttamaan pyörä ajoissa. Hintaan kuuluva puoli tuntia ajoaikaa on lyhyt.

Käsikäyttöiset rumpujarrut toimivat hyvin, mutta renkaissa voisi olla enemmän ilmaa. Ajoasento on letkeä ja matkanteko sujuu, mutta ongelmia tulee ylämäissä, johtuen lyhyistä kammista ja reisien osumisesta ohjaustankoon seisaaltaan polkiessa.

Saavun määränpäähäni Ruoholahteen ja pyörän palautuksessa ei ole mitään ongelmaa. Mutta, ajoaika näkyy tietokoneessa: 33 minuuttia. Hitaampi kuin omalla pyörällä ja tuosta tulee siis pieni lisämaksu.

Menen salille tekemään jalkakyykkyä ja huomaan tyytyväisenä, että jalat lämpesivät polkiessa hyvin.

Lähden salilta ja otan uuden pyörän samasta telineestä. Se on eri kuin millä tulin ja siinä toimiikin kolme vaihdetta, kun aikaisemmassa vain kaksi. Luulin ettei niitä ole enempää. Renkaat on taas turhan tyhjät, joten takavanne meinaa kolahtaa kadun reunakiviin.

Takaisin Munkassa. Ajoaika 28 min.

Jatkossa poljen edelleen omalla pyörällä, mutta jos joku ulkopaikkakuntalainen tulee vieraaksi, niin ehdotan hänelle retkeä kaupunkipyörillä. Käyttö on sen verran helppoa.

Ja jos kävisin vielä baareissa, joissa en käy, niin siinä hommassa tuo pyörä olisi loistava. Tiedän myös joidenkin ihmisten omistaneen aikaisemmin erikseen huonomman ”baaripyörän”, mutta Helsingissä sellaisille ei kai ole enää tarvetta. Ja tulihan viime viikolla radiostakin uutinen, jossa Helsinkiläisten pyöräkauppojen citypyörien myynnin kerrotiin romahtaneen kaupunkipyörien tulon myötä.

Ensi vuonna Helsingin Seudun Liikenne voisi tarjota pyöriin korkeamman kiinteän maksun, jossa olisi pidempi ajoaika.

Antti Jumppainen

Vastaa

Tuoreimmat