Djangomayn, suomiträpin Messias – osa II

 

 

Tupakkatauosta virkistynyt muusikko istahtaa sohvalle ja vilkaisee puhelintaan.

 

 

– ”Jatketaan!”

 

 

Uuden sinkkunsa eilen julkaissut 21-vuotias räppäri Djangomayn on silminnähden mielettömän innoissaan tulevista projekteistaan. Hän virnistää salamyhkäisesti.

 

 

– ”Vaikka mitä on luvas!”

 

 

Lähitulevaisuudessa miehen ääntä tullaan kuulemaan Julma H:n ja Pajafellan kaltaisten riimittelijöiden seurassa. ’Pre Paid’ -nimeä kantava esikoisalbumi on myöskin tekeillä. Mutta juurikin soolokappaleet ovat keränneet jo verrattain laajan ryhmittymän nuoria ja myös varttuneempia uskollisia faneja hänen ympärilleen. Näistä tuorein tuotos on musiikkivideon kera, maanantaina julkaistu ’Kuplivaa’-single.

 

Hyväntuulinen, mutta kiireinen sielu.

Hyväntuulinen, mutta kiireinen sielu. (KUVA: Veikka Niemi)

 

 

– ”Kauan aikaa sit tehty bängeri, jota oon säästelly. Se on ollu tärkee projekti ja oon tyytyväinen lopputuloksee, kaikki vaa osu kohalleen! Biisi käsittelee osittain yskänlääkkeen väärinkäyttöä alkoholin kautta. Oon henkilökohtasesti sitä mieltä et saattaa olla jopa paras biisi, mitä ollaan ikinä tehty Jay Kovan kanssa!”

 

 

 

 

 

Nouseva artisti välttyy harvoin kovalta ja suorasukaiselta kritiikiltä. Djangoa on kritisoitu useimmiten röyhkeän näyttävästä jenkkiräppiplagioinnista, lukuisten suomiräppäreiden lainien varastamisesta, autotunen käytöstä sekä suorastaan tavattoman huonona roolimallina näyttäytymisestä. Hän läväyttääkin kriitikoille terveiset samalla kaliiberilla:

 

 

 

– ”En oo varastanu mitään. Future muutti viiden tähden hotellin träphouseksi, kun mä taas neljän. Vaikutteita on pakko olla. Suomen pop on ottanut vaikutteita jenkki-popista jo 60-luvulta lähtien, jopa ihan suorii käännöksii on olemassa. Autotunee aloin käyttää ihan huumorilla aluks, mut se kehitty sit osaksi mun omintakeista flowta, koska se kuulostaa hyvältä.. ja siitä roolimallina olemisesta.. lowkey esimerkki et pysykää koulus!”

 

 

 

Djangomayn on joutunut kieltäytymään jo useista yhteistyösopimuksista. Siihen on parempi kuin hyvä syy.

 

 

 

– ”Kaikkii juttuihi ei vaa yksinkertasesti ehdi mukaa vaikka haluiski. Haluun kasvaa vielä artistina ihan imagonkin suhteen ja kasvattaa kuulijakuntaa etenki soolo-projektien kautta.”

 

 

 

Jalat ovat selvästikin visusti maassa julkisuuden ja tähteyden houkutuksista huolimatta.

 

 

 

– ”Nöyryydel pääsee pitkälle. Se on mun menestyksen salaisuus.”

 

Levyttävä artisti. (KUVA: Veikka Niemi)

Levyttävä artisti. (KUVA: Veikka Niemi)

 

Ensikatsomalla ja vielä toisellakin voisi helposti luulla, että hän elää ja hengittää vain ja ainoastaan räppiä, mutta näin ei ole. Ulkoisen habituksen alta paljastuu aivan jotain muuta.

 

 

 

– ”Punk kiinnostaa isosti. Jos en duunais träppii nii olisin jossain grunge tai indie-rock – bändis! Mun suurimpii vaikutteit ja idoleita on tietenki A$AP Rocky ja kotimaisist Eevil Stöö, DJ Kridlokk ja Huge L. Edesmenneen Kurt Cobaininkaa olis ollu ehkä siisteintä tehä yhteistyötä!”

 

 

 

 

Suomiräppi vaikuttaisi voivan paremmin kuin koskaan, mutta silti vanhat konkarit väittävät, että se on menossa vain huonompaan suuntaan. He syyttävät niinsanottuja new-wave – tekijöitä skenen pilaamisesta. Djangomayn kuuluu ehdottomasti uusiin tekijöihin. Hänellä on selvä näkemys genren tilasta:

 

 

 

– ”Tää kaikki on muuttumassa hyvää vauhtia. Huono puoli on se, et suurin osa uudesta musasta on tosi ykstoikkoista. Mainstream on yhtä samaa. Moni ei uskalla lähtee kikkailee esimerkiks flown kaa. Pyrin ite luomaan aina jotain täysin uutta ja ennennäkemätöntä. Jonkun on pakko tehä se. Kunnioitan kaikkii vanhoi tekijöitä siinä missä uusiaki.”

 

 

 

Lue jutun ensimmäinen osa tästä: http://kaupunkikanava.fi/djangomayn-suomitrapin-messias-osa-i/

 

 

 

 

’Kuplivaa’-video YouTubessa: https://www.youtube.com/watch?v=WOWY03JC6Fk

 

 

 

 

 

One Response to Djangomayn, suomiträpin Messias – osa II

  • santeri.immonen@hotmail.com'

    Ei taida tämän klopin päässä liikkua kyllä yhtään mitään.

    ”Mun suurimpii vaikutteit ja idoleita on tietenki A$AP Rocky ja kotimaisist Eevil Stöö, DJ Kridlokk ja Huge L.”

    Ei poika muistanut sitten Travis Scottia mainita kenen tyyliä kaikista eniten matkii. Djangon verse koko kesä biisissä kuulostaa paskalta suomalaiselta versiolta travis scottista joka olisi menettänyt kaikki aivosolunsa ja jonka nielu olisi täynnä spägää.

    ”Moni ei uskalla lähtee kikkailee esimerkiks flown kaa”

    Mitäs tämän kommetin pitäisi sitten tarkoittaa? Ihan ensitekijöinä artistilla pitäisi olla SE flow minkä kanssa kikkailla. Tämän kyseisen ”artistin” käsitys flowsta on näköjään se että matkit aivan täysin toisten artistien tyyliä räpätä, äänensävyä ja jopa signature adlippejä.

    Toivottavasti tämä ituhippi ei enää kauaa ”spoteilla” pyöri.

Vastaa

Tuoreimmat